MTV EMA | My votes goes to..

Jag tänkte starta EMA-bloggandet med att berätta hur jag röstar inför årets gala. De flesta kategorier var självklara medan två var lite svårare. Bilder på favoriterna samt motiveringar till varför jag röstar som jag gör hittar ni här nedanför.

So tell me.. Håller ni med mig i mina val?


Best Song: Lady Gaga - Bad Romance
Motivering: För det första så är det Gaga och ni vet förmodligen hur starkt jag känner för henne vid det här laget. För det andra så är det här är enligt mig en av hennes bästa låtar och absolut en av de som jag någonsin "känt i hela kroppen" mest.. om ni förstår hur jag menar. Trots att det inte syns lika mycket utanpå så är det mesta kring den (musiken, the "freakyness" i musikvideon o.s.v.) väldigt likt en del av mig.
Well.. Förutom kreativiteten. Där leder hon med många mil.



Best Rock: Linkin Park
Motivering: Här tror jag faktiskt att Kings of Leon eller 30 Seconds to Mars kommer att vinna men min röst går ändå till LP som var mina tidiga tonårsfavoriter och därför ett band som jag fortfarande alltid röstar på.



Best Live Act: Lady Gaga
Motivering: Trots att jag bara sett henne live under 2-3 låtar (sommaren 2008) och inte i en hel konsert så känns det självklart att ge henne min röst även här.



Best Alternative: Gorillaz
Motivering: Min lillasyster älskade Gorillaz när hon var mindre och smittade då av sig lite på mig. Ungefär som med Linkin Park så kommer detta förmodligen därför alltid vara ett av banden som jag röstar på om de finns med i en kategori (och inte tävlar mot TH eller Lady Gaga). Dessutom så är ju deras framträdanden otroliga - se bara det här från 2005 års EMA i Lissabon.



Best Pop: Lady Gaga
Motivering:
 Text överflödig.



Best New Act: Ke$ha / Jason Derülo
Motivering: I den här kategorin röstar jag lite varannat eftersom ingen av de nominerade är någon storfavorit. Anledningen till att jag velar mellan just dessa två är att jag anser att Ke$ha är den mest originella medan Jason tog över/hoppade in på ett smart sätt precis lagom till att Chris Brown tonats ner  efter skandalen med RiRi. Trots att många (inklusive jag själv) tycker att han är lite väl lik CB i sitt artisteri och förutom det även använder lite för mycket Auto-Tune så var det smart gjort att komma in just när han gjorde och visst har några av hans låtar precis som Ke$has funnits både på min mobil och Spotify.



Best Female: Lady Gaga
Motivering: Hon är otroligt inspirerande som människa; fantastisk, helt egen och banbrytande som artist. Utan tvekan den bästa kvinnliga artisten på många år.



Best Male: Eminem
Motivering: Från första låten till senaste skivan - Eminem är en av de artister som bara alltid funnits där. Jag minns fortfarande hur jag & mitt gamla tjejgäng för 8 år sedan satt i biosalongen och gjorde "konsertrörelser" till musiken i "8 Mile" (och i smyg ogillade Brittany Murphy bara för att hon fick ta på honom.. haha). Hans senaste skiva kan enligt mig vara hans bästa och den har spelats på repeat hela sensommaren. Klart han får min röst!



Best Push Act: Alexandra Burke



Best Hip Hop: Eminem
Motivering: Jag kan inte säga mycket annat än att jag helt enkelt tycker att han är världens bästa rappare. Jag slänger dock även in en röst på Lil Wayne då och då eftersom jag tycker att hans röst är väldigt originell.



Best World Stage Performance: Tokio Hotel
Motivering: Deras musik är något extra och som den har påverkat mig genom åren så är det självklart att de får min röst.


Best European Act: Swedish House Mafia
Motivering: Trots att det här inte är min typ av musik så tycker jag att det är roligt att Sverige ännu en gång har producerat något som slagit stort utomlands så jag hoppas att vårat svenska bidrag vinner den här kampen mot de 20 andra artisterna efter att nu ha vunnit titeln Best Swedish Act där de tävlade mot Robyn, Kent, Lazee och Miike Snow. (Röstningen för B.E.A. startade igår, pågår fram till den 4 November och kommer att annonseras den 7 November - samma dag som galan äger rum.) 


Röstar vi lika i någon kategori?
Gå in och gör Din röst hörd HÄR.


Kommentarer
Postat av: Lina

"Min lillasyster älskade Gorillaz.." Det gör jag fortfarande Iris! :)

2010-10-19 @ 20:36:41
URL: http://thereturnofglamrock.blogg.se/
Postat av: Matilda

Hahah måste säga att mycket är lika xD haha har röst på samma på alla utan best alternativ då det är båda vampire weekend och Parmore som får mina röster, best Push act som jag inte har röstat på någon och best European act där jag inte heller har röstat på något. Men röstar på dig som sveriges bästa EMA bloggare och håller tummarna för dig!

2010-10-20 @ 22:35:49
URL: http://matildaekvall.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0