Contour & highlight

Jag tycker om att konturera ansiktet eftersom jag tycker det är kul att testa och forma om lite som jag vill.. och även fast jag oftast blir nöjd med resultatet så har jag också råkat ta lite för mycket skugga vid näsan när jag haft dåligt ljus - precis som Bill Kaulitz verkar ha gjort här. Eller.. borde jag säga Natalie?

Bill har (enligt mig) en av de finaste näsorna i världen och behöver verkligen inte göra den smalare. På senaste tiden har han dock använt lite mer skuggor för att framhäva vissa delar av hans ansikte - och lyckats väldigt bra! Att överdriva lite med konturering är oftast inget som syns genom kameran (vilket gör det till ett väldigt bra trick vid fotograferingar och många tv-framträdanden) men i fel ljus kan det bli väldigt osmickrande, se kantigt och kanske även fläckigt ut. Som på dessa foton tagna hos Kerner i onsdags under programmets gång ..


(Observera att ni som har väldigt ljus dataskärm kanske inte ser lika bra vad jag menar. Personligen gillar jag hans perfekta näsa mer utan all skugga.)


TIPS:
För att framhäva kindbenen så lägger du en mörk färg precis under och en highlight (en ljus färg) precis kindbenet. Den mörka skuggan ger en vision om att området under är djupare medan highlighten ger visionen om att kindbenet sticker ut lite extra.

För det mörka kan du använda en färg som är gjord för att skulpturera ansiktet, ett mörkt puder, en ögonskugga - egentligen nästan vad som helst som är några nyanser mörkare än din egen hudton. Jag skulle dock rekommendera en matt färg (alltså inget skimmer eller glitter) och för bästa hållbarhet skulle jag även rekommendera att du skippar cremeproducter då det kan komma att se lite tacky ut om du svettas under dagen.

Använd de produkter du har och testa på vad som passar dig. Ha kul med skuggorna! Smink ska vara roligt - inte kännas som ett tvång eller något jobbigt. Det är faktiskt rätt roligt att se hur man kan ändra ansiktets form med enkla medel som ljus och skuggor. Addera eller radera - it's all up to you!

Kommentarer
Postat av: Sabina

Vad tyckte du om Eriks (Idol) sminkning igår då? ;)

2009-12-05 @ 16:43:30
URL: http://lundinsabina.blogg.se/
Postat av: Sabina

Jag tycker det var FÖR mycket ;P Hehe.

2009-12-05 @ 18:44:36
URL: http://lundinsabina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0