[INTERVJU]: Live Apelland



Under Fashion Week träffade jag MAC's Nordic Training Manager Live Apelland och utöver alla inspirerande sminkningar hos DSQUARED2's autumn/winter-show i Milano så berättade hon lite om den kommande våren- och sommarens trender, hur hon kom dit hon är idag och vilken av lookerna hon själv föredrar.

◊ ◊ ◊

Berätta lite om sminket i vår och sommar. Vad är det vi kommer att se?
Spring/summer 2012 är mycket brons, guld och gyllene nyanser och som vi också såg nu i vinter [2010/2011] så är det också extremt mycket ögonfransar - lite sexy, girly, chic. Det hänger med oss i varje fall en säsong till och det är kul att vi äntligen ser lite ögonfransar igen - förra säsongen var ju mycket "no mascara".  Som tidigare ser vi även en del pasteller men de som kommer till sommaren är mycket mer klara. Och mera gloss - inte så mycket matt - både på läppar och hud.

Vilken produkt skulle du välja för att enkelt förvandla en vardagslook till mer festlig?
Då vill jag säga ett rött läppstift som till exempel MAC's Russian Red. Jag tror inte att det finns något så sexigt som ett par röda läppar och där kan du gå från vardag till fest på 1 minut.

Finns det något som du anser oss svenska kvinnor vara extra bra eller extra dåliga på när det gäller makeup?
Jag känner att svenska kvinnor är väldigt duktiga på att lägga makeup - alltså att använda makeup. Folk kan vara rädda för att makeupen ska synas men i Sverige så är man duktig på att faktiskt bry sig om hur man ser ut. Ska jag ge ett tips till svenska kvinnor så vill jag kanske säga att man inte ska vara rädd för att vara individuell och göra sin egen grej.

Ser du några uppenbara skillnader från kvinnor i andra länder?
Jag tror att svenska kvinnor har mer makeup generellt. De lägger en full makeup med full bas, full eyemakeup och läppar medans det i Norge t.ex. är vanligare med lite mascara. Jag skulle själv välja den svenska versionen. Mitt tips är att inte göra något om det inte finns behov för det; att inte göra något för att du alltid gör det utan för att det har en effekt.

Vad var ditt första steg för att komma dit du är idag?
Jag tror att det som hjälpt mig att komma dit jag är idag är att jag inte var rädd för att gå emot strömmen. Många sa att "Det är ingen som kan leva av att vara makeupartist.." och "Du kan inte komma från lilla Norge.." men jag reste bara till London och sa "This is what I'm going to do." Man måste även våga göra fel.

Vad kan du berätta om de kommande kollektionerna?
Min favoritkollektion är "MAC Me Over!". Anledningen till att jag älskar den kollektionen är att de färgerna som den innehåller antingen är repromotes eller tidigare har existerat i det permanenta sortimentet och varit favoriter hos många makeupartister som jobbat hos MAC för många år sedan så det är en drömkollektion för oss makeupartister. Jag älskar Cream Colour Bases som finns där i. De är fantastiska på ögonen och kinder. Prep + Prime Lash Serum är också ett must-have. Det kommer att stanna i sortimentet och är en behandling för ögonfransarna. Att smörja in morgon och kväll i 8 veckor och gör att fransarna blir längre, starkare och tjockare så den går verkligen in och stärker själva ögonfransarna och inte som en mascara som bara lägger sig ovanpå.

Vilken av vårens looker skulle du välja om du var tvungen att bära samma under ett helt år?
Då skulle jag nog go for the chicly, bronzy look a la Gucci. Där har man mycket fokus på hud med highlights och det tror jag att man aldrig kan misslyckas med.


Kommentarer
Postat av: sara

Ida, det skulle vara kul om du läste mitt inlägg om hur smink kan höja självförtroendet, då du håller på med smink och sådant :)



http://germanottas.devote.se/blogs/12498643/aasikt.htm

2011-09-17 @ 22:59:51
URL: http://germanottas.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0