MAKEUP BRUSHES

För ett tag sedan frågade Bea om jag hade tips på bra makeup-borstar men eftersom jag hade så mycket att skriva kring detta så tänkte jag göra ett inlägg så ni alla kan se istället.

Först ut: Skippa ögonskuggepenslar med för hårda strån även om det är på platta eller speciellt snedskurna penslar. De behöver inte vara så hårda så de känns "riviga" mot huden för att ge en rak och jämn linje. Den där skumgummiapplikatorn som brukar följa med när man köper många ögonskuggor kan du bränna på en gång. Jag hörde en tjej säga att färgen byggs på bättre när man använder såna men jag tar för givet att den enda penseln denna person testat är en större, mjukare blendingpensel vilket inte är den bästa sorten för att packa på färg och få fram intensitet i färger.. och sedan helt enkelt bara slutat försöka/prova andra penslar.. för det finns verkligen många bra penslar som "tar fram det bästa ur skuggorna" och skumgummiapplikatorn är inte en av dem.

Personligen så älskar jag penslarna från MAC. Där får man dock betala för kvalitén då de kostar mellan 175 och 435 kronor styck men de är verkligen de bästa jag testat så jag tycker absolut att det är värt pengarna.
Andra märken jag vars penslar jag hört bra om är Glam Couture, Eco Tools och Sigma Makeup och jag är själv väldigt nyfiken på GC och Sigma. Eleven har ett set med 18 borstar för endast 399 kronor vilket faktiskt är billigt om man tänker efter. (Länkar hittar ni längre ner!)


..bland ögonskuggepenslar är 217, 222 och 239 från MAC. Näst på inköps-/önskelistan står MAC 219 Pencil Brush och MAC 187 Duo Fibre Brush.

En pensel som jag tycker att alla borde ha är MAC 217 blendingbrush. Det är en av mina absoluta favoriter och används i stort sett varje gång jag sminkar mig. Den är perfekt för att sudda ut skarpa kanter, sudda ihop highlightern under ögonbrynet med den färg som finns nedanför och kan egentligen användas till många olika saker.
För några veckor sedan köpte jag penseln #117 från Make Up Store som i stort sett ser likadan ut som 217 från MAC men när det var dags för test så blev jag påmind om varför jag älskar min 217. Make Up Stores 117 hade mycket hårdare strån och tappar hår nästan hela tiden vilket min 217 inte gjort en enda gång hittills så jag kan enkelt säga att jag föredrar 217 och MAC överhuvudtaget med längder. Den snedskurna penseln från Make Up Store är dock riktigt bra!


- Penslarna från Eco tools: här!
- Penslarna fån GlamCouture: här!
- Elevens 18-pieces brush set: här!
- Bildjämförelse på min MAC 217 och MUS 117 (dock otvättade på denna bild): här!
- Vill ni veta mer om MAC-penslar så rekommenderar jag er att ta en titt på det här inlägget där en beautyblogger vid namn Sanna har skrivit lite info om vad de olika penslarna är till för, vad de kostar o.s.v. Jättebra inlägg.


För ett par år sedan så skulle jag förmodligen inte betalat över 100:- för en sminkborste/pensel och det krävdes verkligen att jag provade bra kvalité för att jag skulle inse vilken skillnad det är på penslar och penslar och att jag efter det inte kunde gå tillbaka. Ett tips är att önska sig ett ordentligt penselset (från ett kanske större märke än IsaDora och de andra budgetmärkena) i födelsedagspresent/julklapp.



Kommentarer
Postat av: sanna

vet du om sminket från eyeslipsface.com är bra ?

2010-06-29 @ 14:12:25
Postat av: Elizabeth

Thank you for this blog! I always need brushes but never know what to use.



<3 Liz

2010-06-29 @ 18:49:18
URL: http://liz0007.blogspot.com
Postat av: Lina

Sv: Vilka örhängen? Var det såna som skulle passa mig? :) Ja men skriv upp på en lapp typ visa lina örhängen på gina!

2010-06-30 @ 12:33:45
URL: http://thereturnofglamrock.blogg.se/
Postat av: Lina

Sv: Ohyes :D

2010-06-30 @ 15:33:00
URL: http://thereturnofglamrock.blogg.se/
Postat av: IDA

Sanna: Jag har hört bra om deras läppstift men kan tyvärr egentligen inte säga något om produkterna då jag aldrig provat dem. Skulle dock gärna göra det. Är riktigt nyfiken på deras lösögonfransar och läppstiften som sagt - speciellt Royal Red, Nicely Nude, Cheerful Cherry, Runway Pink och Natural Nymph.

2010-06-30 @ 15:51:08
URL: http://iiea.blogg.se/
Postat av: Anonym

Sv. Åh! Jag ska hålla tummarna för att du hittar en bra familj!:

2010-06-30 @ 19:18:47
Postat av: Zarah

Jag råkade trycka på fel knapp, så det blev skickat för tidigt.. heh.. ;P



Sv. Jag ska hålla tummarna för att du hittar en bra familj! :) Söker du i Hamburg?

Nej, jag ska inte stanna. Jag åker hem i början av Augusti :) Jag riktigt längtar, jag känner att jag tagit rätt beslut :) Jag kommer säkert hamna i Hamburg igen tillslut men för tillfället är jag klar med staden även om jag kommer sakna den :)

2010-06-30 @ 19:22:33
URL: http://zizi.blogg.se/
Postat av: Lotta

Haha, det är så roligt med folk som tror att IsaDora, Loreal och Maybelline är riktigt fina märken. Men så är det ju inte, det är bara i sverige de är snorigt dyra jämfört med vad de kostar i andra länder....

2010-06-30 @ 20:42:23
Postat av: Isabelle

Sv: Åh, gud så bra! tack :) Fast såg dock att den var slutsåld. ;/ hoppas dom får in fler!

2010-06-30 @ 21:26:24
URL: http://isanylen.blogg.se/
Postat av: Lina

Sv: Haha jo iofs :P



Dags att blogga snart eller? ;)

2010-07-01 @ 12:49:42
URL: http://thereturnofglamrock.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0