Testsminkning till maskeradfest

När jag senast var på besök hemma hos min lillasyster så var ett av samtalsämnena en eventuell framtida maskeradfest och vad vi då skulle kunna tänka oss att klä ut oss till. Vad hon ville vara stod klart för flera månader (om inte år) sedan, så denna gång kom make up-alternativ på tal och för att vara den filmkaraktär hon önskat - som levde under glamrockens tid - så skulle hon behöva en make up som var både färgglad, utstickande och annorlunda.

Inför testet nu så bestämde jag mig dock för att inte göra en för extremt sminkning, men ändå annorlunda. (Det var ändå bara en testsminkning.) Och den skulle/kommer med all säkerhet att bli coolare, mer utstickande, glammig, och mer passande med några stenar och mycket, mycket mer glitter, men det tar vi som sagt när dagen kommer. Jag ser verkligen fram emot att göra den sminkningen, ni anar inte!


Förklaring på hur testsminkningen gjordes:


Efter att ha lagt basen (foundation, concealer och löspuder - you all know how to do that) så använde jag en ganska platt, lite större pensel (Nr 106 från Make Up Store) till att "packa på" en vit ögonskugga (jag använde Microshadow Satin, Make Up Store) på ögonlocket. Jag började inifrån ögonvrån och jobbade mig utåt längs franskanten och "blendade" upp mot globlinjen med en lite rundare borste.



Sedan så la jag en kall ljusblå skugga i globlinjen och använde en lite fluffigare borste till att blenda ihop med den vita skuggan. Min borste har inget märke, men om ni vill ha tips på en bra blending-brush så är 239 brush från MAC perfekt att använda här. It haunts my dreams så jag ska själv införskaffa en så fort som möjligt!

Valde en lite mörkare blå skugga att lägga under ögonbrynet och blenda nedåt, ihop med den ljusblå skuggan.

Och ja, ögonbrynet ska vara blått. Inget misstag där inte. Jag tog på en eyebrowfix på ögonbrynen och "doppade" sedan en snedskuren pensel i samma blåa färg som jag använde precis under ögonbrynet och fyllde i brynet. Förlängde ca  1 cm i ytterkanterna med en smal pensel, även den från Make Up Store, som egentligen är till min Cake Eyeliner.

Överflödet ni ser på sidorna av ögat borstade jag lätt bort med en stor borste.



En ganska tjock eyeliner längs övre fransraden och en lite tunnare strax ovanför globlinjen. Förresten kan verkligen rekommendera den eyeliner som jag använder... Den kommer från Nivea, heter Expert Eye Liner och det jag gillar med den är främst den smala penseln som kan böjas åt alla håll och som, beroende på trycket på handen, gör det mycket enkelt att få till både smala och lite bredare linjer.

La lite vit skugga under ögat (och ytterst lite blå. Ångrade mig men orkade inte ta bort det, så that's the result of slöhet) och avslutade med mascara. Innen det blev kindbenen överrösta med glittrande highlighter, men eftersom det inte syns på dessa bilder så visar jag det när sminkningen blir gjord "på riktigt", vid maskeraden. Hoppas att någon orkade läsa!


(Att den blåa skuggan är snäppet mer åt det turkosa hållet på den sista bilden beror på att färgen ändrades en aning när jag la på lite skärpa.)

Kommentarer
Postat av: johanna

Ida, du borde verkligen plugga vidare till Make up artist! Du hade verkligen stormtrivits med det!:)

2009-06-10 @ 09:03:28
URL: http://themusiclives.blogg.se/
Postat av: johanna

..se har du talangen..<3

2009-06-10 @ 09:03:48
URL: http://themusiclives.blogg.se/
Postat av: Zara/Nä

så jävla snyggt!

du är verkligen grymt duktig.

När jag blir känd får du bli min sminkös YY

2009-06-10 @ 14:32:31
URL: http://doneisdone.blogg.se/
Postat av: Leonita Alba

Vad duktig du är. Kan inte du göra en tutorial på hur man får enkelt sotad smink? Inte panda smink som Bill.. utan enkelt som sagt. :) Ska ha skolavslutning väldigt snart och jag skulle uppskatta om du kunde hjälpa mig med det!

2009-06-10 @ 16:10:11
URL: http://lilleos.blogg.se/
Postat av: Malin

Grymt tjejen!

2009-06-10 @ 19:22:20
URL: http://lunsan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0