Pollenallergiker? Se hit!

Ja, finns det något jag inte är allergisk mot? Jo, det finns det såklart. Pollen är dock en av de sakerna jag inte tål. Som tur är så kan de flesta förebygga sin allergi med kromoner eller antihistamin som finns som ögondroppar, nässpray, tabletter tabletter och i flytande form. Personligen så tar jag tabletter och ögondroppar, men vissa år så hjälper det nästan inte ändå...


Här är några tips på vad du som pollenallergiker kan tänka på;
- Duscha på kvällen innan du lägger dig. Då sköljer du av dig pollen du kan ha fått på dig under dagen.
- Något som förvärrar pollenallergi avsevärt är rökning, så ni som röker gör er själva en (extra) stor tjänst om ni slutar vid den här tiden.
- Man bör undvika stress.
- Undvika att ha tvätt utomhus.
- Ha stängda fönster.
- Var försiktig med att gosa med husdjuren eftersom de ofta bär på mycket pollen.
- Om du tycker att det kliar i näsan så kan du skölja med en koksaltlösning som då rensar bort pollen i näsan.
- Man bör även undvika att vara utomhus mer än nödvändigt.



Om man ändå behöver medicin - som jag - så kom ihåg att börja med den i tid. Och självklart att ta den regelbundet.

Här kan du se dagliga uppdateringar om pollenprognoser i ditt område.


(Info. källa)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0