MAC Pro Longwear SPF 10 Foundation & Concealer

I höstas lanserade MAC deras Pro Longwear SPF 10 foundation och concealer som jag fick hem i samma sväng för att testa. Färgen jag fick hem var tyvärr i nyansen NW20 och både för mörk och rosatonad för mig som är en NC20 [NC15 nu under vintern] (meaning my skintone is more on the yellow side) vilket leder till det första jag märkte när jag swatchade dem och något som jag kommer in på snart igen: de är generellt mörkare i nyanserna. Jag ville dock ändå prova dem i rätt nyans så önskade mig helt enkelt den ljusaste NC-nyansen i julklapp.

Pro Longwear SPF 10 Foundation påstås hålla upp till 15 timmar och ge en lätt till medium täckning. Efter att ha använt den under två månader fram och tillbaka nu och därav hunnit prova den under olika förhållanden så kan jag säga att det är en utav de bästa foundations jag har provat. Enligt mig har den medium täckning, ser inte för kakig ut och håller sig på plats många timmar längre än någon annan foundation jag tidigare haft. Jag har inte heller upplevt att mitt ansikte looks "washed out" som SPF-foundations kan göra. Jag tror att den passar många hudtyper (och kanske speciellt lite oljiga eftersom den håller sig "torr" så länge) men om du har så pass torr hy att du har skinnflisor eller/och torra fläckar så skulle jag  dock råda dig att be om ett prov innan eventuellt köp om du är intresserad. Hos MAC brukar man kunna få prover så besök någon av diskarna, prova hemma och se hur den fungerar för dig först.

Det enda negativa jag upplevde var att den tillsammans med concealern och puder kunde se lite torr ut efter ett par timmar precis på "äpplet" av kinden och på hakan MEN där måste jag samtidigt tillägga att just de två är de områden som jag oftast blir torr på  med eller utan smink.  En sak som dock är synd är att det tyvärr är svårt för väldigt ljusa hudtoner att hitta något passande här. NW15 existerar inte överhuvudtaget och NC15 är mer lik NC20 och jag tänker då på att många t.o.m. är ljusare nu under vintern - me being one of them. Det känns även som att eftersom de inte har NW15 bland dessa så har istället NC15 blivit lite mer rosa och det syns ganska tydligt när jag har den på. Kan dock inte säga om de mörkare nyanserna i NC-skalan följer samma mönster.

Åsikt all-in-all? För kvällarna på fest och dansgolv väljer jag just nu den här  och ser som den musikälskare jag är även fram emot att även prova den i Europas varma konserthallar.



Pro Longwear-concealern får 7 av 10. Ett plus för att den sitter på plats men minus för den tröga pumpen som gör det svårt att inte få ut alldeles för mycket  och för att den inte finns i ljusare nyanser för oss blekfisar som skulle föredra det för att ljusa upp området under ögonen på ett finare sätt.


Pro Longwear SPF 10 Foundation & concealer i NW20  /  samma i NC15.


Här ser man tydligt att den ljusaste nyansen NC15 mer liknar en mörkare nyans och hur pass röd/rosa NW20 är.

Kommentarer
Postat av: sara

är sugen på att testa MACs foundation, men får se :D

2011-01-31 @ 21:50:14
URL: http://germanottas.tumblr.com
Postat av: Michelle

samma här... skulle vara kul att testa MAC...så himla svårt att hitta rätt foundation!

2011-08-07 @ 03:12:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0