To enter a new world

Jag har aldrig varit mycket för böcker. Inte riktigt varit den som förstått charmen med att drunkna in i en "riktigt bra bok" eller den som kunnat säga att "boken var så mycket bättre än filmen". Jag var förmodligen den enda av de som gillade Twilight som inte läste böckerna (en av de få i alla fall) och trots att min mamma har ett halvt bibliotek så har det aldrig riktigt intresserat mig att läsa annat än "Varelser från det okända", "Hajens rike" eller någon faktabok om vår planet.
I lördags hade jag därför den mest overkliga dagen - literally. Jag satt/låg och läste pretty much från jag vaknade tills jag somnade tidigt igår morse. Jag kunde inte slita mig och innan jag visste så var jag inne på "the final chapter".

Efter gårdagen är jag lite småförälskad i bland annat de två låtarna i förra inlägget som båda var med i berättelsen och det här kommer säkert att låta konstigt men det känns som det tog mig en hel dag att komma tillbaka till verkligheten igen. Ni som brukar läsa böcker, fanfics eller liknande och blir "inne" i dem kanske förstår hur jag menar? Jag vill inte ens föreställa mig hur "tomt" (om det är rätt ord att använda) det skulle kunna bli att sluta när man läst färdigt t.ex. alla böcker från Twilight-serien, en triologi eller liknande så därför kanske det är klokt av mig att låta bli sånt. Haha
Det är som att låtarna och deras betydelse i berättelsen har klamrat sig fast inuti mig och runt minnet av något som inte ens har hänt mig, något som inte ens är verkligt.
How fucked up is that?
Direkt när jag hör rösten i "Who am I to say" börja sjunga så är det som att jag åker iväg, att hela sinnet förflyttas till det där lilla rummet med det varma, dimmade lampljuset kommande från sängbordet... med henne facing the rain stained window och en oförklarlig känsla av tomhet som ekar i rummet sedan han stängt dörren och lämnat henne att stå där.. ensam.

Jag vill bara göra en film av det jag just läst för att visa hur jag såg och föreställde mig allt. Ni vet såna där cliffhangers som många tv-serier slutar med och hur irriterad man kan bli när ett nytt drama startar så fort allt löst sig?.. Som att det alltid måste finnas något där för att hålla igång serien? That's this story. Den vore perfet som en kortare tv-serie eller en film då den har båda sakerna och även fast jag hatar filmer och serier där det blir så där att något händer så fort saker blir bra (trots att jag vet att det kan vara nödvändigt) så läste jag klart alla 47 kapitel och har aldrig upplevt så många känslor genom att läsa som jag gjorde i detta romantiska drama. Jag kände glädje, excitement, ilska, sorg, nyfikenhet, irritation och grät mig igenom ett av de sista kapitlen. Haha..

Jag tror att jag ska börja läsa mer från och med nu. Det är på något sätt som att försvinna in i en annan värld (vilket kanske kan vara härligt på t.ex. en grå, regnig och tråkig dag) och jag förstår verkligen varför de flesta gillar historierna i bokform bättre än på film. Filmer lämnar inte särskilt mycket åt fantasin medan man i böcker oftast får en enkel förklaring och sedan får utgå med sin egen fantasi därifrån. Hur personer, saker och ställen ser ut och man kanske t.o.m. har en speciell vinkel som man ser allt från; exempelvis från en persons ögon, från ett hörn, uppifrån taket eller vad som helst. Fantasierna ger helt enkelt mer frihet och jag antar att det är just det som gör att våra egna fantasier - vad det än gäller - är så svåra att toppa.


Bild: Tumblr.


Kommentarer
Postat av: Emelie

Jag blir helt förstörd varje gång jag läser twilight-serien och den är slut. Känns jag är helt tom, så jag förstår precis vad du känner ^^

2010-08-10 @ 20:57:57
URL: http://emelielagerqvist.blogg.se/
Postat av: Lisa

Vad hette boken du läste ? =)

2010-08-10 @ 23:54:56
Postat av: Hanna

Vad är det för bok du har läst? Jag brukar vara öppen för att läsa det mesta och blir verkligen nyfiken :)

2010-08-11 @ 16:11:48
URL: http://hannatselin.blogg.se/
Postat av: Angelica

Jag är en "sån där" som alltid har älskat att läsa och gör det mer än jättegärna, så nu blir jag ju såklart också nyfiken - vad var det för bok du läste? :)

2010-08-12 @ 01:01:28
URL: http://anchis.blogg.se/
Postat av: Nathalie

jag älskar att läsa när man hittar en såndär bok som man inte kan slita sig ifrån :) Puss! <3

2010-08-12 @ 18:01:39
Postat av: IDA

SVAR:

Det var faktiskt ingen bok utan en fanfic. "6 months" hette den. Det handlade i stort sett om en tjej som vann 3 dagar att spendera med sitt favoritband och därifrån fick man sen följa henne ett halvår frammåt medan hon lär känna de olika bandmedlemmarna på olika sätt/nivåer med minnet av hennes ex som spökade i huvudet hela tiden som ger henne problem att lita på speciellt en av dem. Hon "involverar" sig djupare med en av karaktärerna och får nya vänner för livet under tiden vilket leder till detta romantiska drama med både glädje, mycket kärlek, förluster och svek.



Bandet i berättelsen var TH men här måste jag säga att grejen är att det lika gärna hade kunnat vara ett annat band med personer som jag/man överhuvudtaget inte visste vilka det var utan bara påhittade personer - det var liksom alla dessa med- och motgångar i berättelsen som jag fastnade för. Den enda skillnaden det egentligen gjorde var att man nu hade ansikten på några av karaktärerna och då kunde föreställa sig deras olika ansiktsuttryck lättare.

2010-08-12 @ 19:22:01
URL: http://iiea.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0