Berlin: Day 1

Här är bilder från i onsdags, första dagen i Berlin. Det fanns mycket att se och på 6 timmar hann vi i alla fall se en liten del av staden. Det blev en perfekt första dag. Mysig och intressant.


Framme i Berlin!

 
I väntan på flygbussen som tog oss in till stan




Efter att ha klivit av flygbussen vid Südkreuz, försökt bli av med en slemmig, stalkande fransman och tagit tunnelbananvar till Nordbahnhof så var det ett väldans klurande med vad "street car" kunde betyda eftersom det tydligen inte var taxi. Tyskarnas dåliga översättning visade sig betyda spårvagn och då vi inte hittade våran så bestämde vi oss för att promenera med våran packning. Det var ju ändå bara 500 meter enligt en taxichaufför......

Big mistake.

Själva gatan kan ha varit 500 meter bort men gatan i sig (där hotellet låg) var så lång så att jag för tillfället kände som att jag gick genom hela Berlin. Efter lång tid kom vi fram och slängde oss direkt på våra sängar för att sova ett par timmar.


När vi vaknat fräschade vi upp oss och promenerade ut för att kolla in staden


Ehm... ja, vad säger man egentligen? "Välkommen till Tyskland"?


När vi letade matställe så blev vi tipsade om att Papà Pane hade de godaste pizzorna så självklart var vi tvugna att testa.


Vi satte oss i en mysig park...


..där kakmonstret (that would be me) mumsade i sig Oreos






Vi gick förbi en massa mysiga butiker
 

 
Som Lina själv skrev på sin blogg så var en av de två små ingångarna som "mig" och den andra som "Lina". Haha, det stämde faktiskt på ett sätt. En var fylld med bandposters och flyers - lite mer rockig - medans den andra var mer... ja, ni ser ju själva:


Min favorit. Den finaste, mysigaste lilla gränden jag sett. Påminde på något sätt om Gröna Lund


*freakout*



"Where there's love mirrors, I'll we'll be there..." Hahaha



Ett ungt par tog kort på oss utanför MAC-butiken






Jag kunde knappt slita mig från fönstret...



Vi gick omkring på Alexanderplatz och områden runt omkring, spanade in biografer och dansare på gatan, besökte en shopping galleria, provade skor, tittade på smycken (, tvingade mig själv att hålla mig borta från den gigantiska sminkavdelningen, haha), dregglade efter ett par snygga stickade/ribbade (vad säger man?) leggings med dragkedjor & nitar (som tyvärr kostade över 3000:-) och svarta paljett sneakers to die for.

Jag är glad att vi valde att  omkring överallt de första två dagarna istället för att ta tunnelbanan, taxi, turistbussar eller liknande. Man såg så mycket mer. Många smådetaljer. Det var väldigt kul att se och samtidigt väldigt mysigt att gå längst gata efter gata, armkrok med Linis.

När klockan närmade sig 11 och vi började röra oss tillbaka mot vårat hostel så hade nattlivet i Berlin inte ens börjat. Barerna var inte ens fyllda till hälften men våra fötter hade börjat värka och tröttheten kröp på så vi orkade inte vandra omkring längre utan gick istället tillbaka till vårat hem för de kommande 4 nätterna.

So far so good.... Berlin gav ett superhärligt första intryck!


Kommentarer
Postat av: p

men satan vad fint det verkar vara där, mysiga gator med mysiga butiker!

2009-09-12 @ 14:53:35
URL: http://petriss.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0