Hats off for Mimi Weddell

Igår kväll såg jag en dokumentär om Mimi Weddell på TV. En nu 94-årig kvinna som trots sin ålder fortfarande åker runt på auditions för reklam och mindre filmroller/statistroller och verkligen lever livet fullt ut. Hon har synts i  bland annat Sex And the City och filmen Hutch. Jag visste jag kände igen henne..

För det första är jag helt faschinerad över att hon - som föddes 1915 - har fått uppleva så mycket saker, så många "tidsperioder" (20-, 30-, 40-, 50-, 60-, 70- och 80-talet). Flera saker som jag själv skulle vilja uppleva om jag på något sätt kunde få leva en vecka i ett annat årtionde...

40- och 50-talet med all dess glamour. Jag skulle ha passat som handen i handsken bland alla vackra kläder och frisyrer och varit lika glamourös som Marilyn Monroe herself (well, I could try..). Och nog skulle jag åka land och rike runt för att få en chans att träffa henne. Gå på dans på 60-talet där unga tjejer och kvinnor dansar runt med stiliga killar i sina söta klänningar, hårband, har fint fixade hår och bara är så fina. (Tänker på "Lilla Jönsonligan" - haha - eller tjejerna i Grease.) Glamrockens år. Jag tänker Velvet Goldmine, Ziggy Stardust o.s.v.
Oh my.. Fick jag leva en dag i en annan tid så skulle jag direkt valt en dag då Londons gator var fyllda med "open-minded" tonåringar i platåskor, glitter, tights och färgade hår som bara lever för stunden. Beatleshysterin. Och självklart under Michael Jacksons största tid på 80-talet.... Hon har funnits med hela tiden. Till och med saker som när TV:n och färg-TV:n kom.

Men speciellt så är jag så faschinerad över hur hon verkligen lever här och nu.
Gör det som faller henne in och inte alls tänker på sin ålder. Bara lever sitt liv, förverkligar sina drömmar och har den positiva syn på livet som hon har.

Jag blir så inspirerad av människor som bestämmer sig för att livet är precis så lätt som man låter det vara. (Det är det ju faktiskt! En del krånglar bara till det så mycket.) Människor som verkligen vill leva varje dag och inte ser hinder i saker de vill göra eller uppnå. De som gör saker för att de vill och inte låter sig påverkas av andra. Och de som vågar satsa. Jag tror att hon hade kunnat bli en riktigt stor skådespelerska om hon bara hade haft viljan - men enligt henne själv ville hon endast ha små roller för att slippa ha något ansvar. Synd på ett sätt - men se hur fint hon klarade sig ändå.

Ta en titt här eller här (eller båda) om ni missade dokumentären igår och vill få en inblick i hennes liv. Hon må se lite argsint ut.. men hon verkar vara en fantastisk kvinna som verkligen lever i nuet och har en härlig syn på livet. En förebild.



Kommentarer
Postat av: Anonym

när kommer tävlingen som du lovade för en månad sen?

2009-08-13 @ 19:54:19
Postat av: Katka DJKaulitz

interesting pictures :D

2009-08-13 @ 19:56:47
URL: http://tomik-kaulitz-th.blog.cz
Postat av: J.<3

Wau! :)

2009-08-13 @ 20:45:39
URL: http://her-world.blog.cz
Postat av: Anonym

Förresten, när ska du på den där resan till Tyskland

som du skulle på med dina vänner?

Typ "Saker som jag ska göra under sommaren 09" på din bdb ;)

2009-08-13 @ 21:42:47
Postat av: Sarah

(Om den där Tysklands resan var från Sarah!)

2009-08-13 @ 21:43:53
Postat av: jennifer

fin blogg :)

2009-08-13 @ 23:18:07
URL: http://sameoldjennifer.blogg.se/
Postat av: Elisss

wow,very nice web:*<3and thanks for the coment<3

2009-08-14 @ 09:32:51
URL: http://eizabethinka.blog.cz

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0